1) zakup odpowiednich części
Do wyboru mamy zazwyczaj wiele opcji. Są haki na stałe przymocowane do belki oraz wypinane poziomo lub pionowo. Należy zwrócić uwagę nie tylko na model, ale także lata produkcji oraz wersję nadwozia. W zależności od wersji, różne mogą być nie tylko punkty mocowania tylnej belki, ale także punkty mocowania na samej belce, np. Jeep Cherokee KL tylko w wersji Trailhawk ma w tylnej belce zderzaka miejsce na hak do zaczepienia liny. Nie ma natomiast miejsca na wkręcany uchwyt do liny holowniczej, który jest w pozostałych wersjach wyposażenia.
Aby zalegalizować zamontowany hak, czyli zgłosić jego montaż w wydziale komunikacji, musimy pojechać na stację diagnostyczną i tam diagnosta sprawdzi nam poprawność montażu haka. Diagnosta sprawdzi także, czy instalacja elektryczna haka (gniazdo) dział poprawnie. Tutaj również mamy wybór. Można kupić hak w zestawie z wiązką albo jako oddzielny produkt. Mamy do wyboru proste instalacje 7-pin, które sprawdzą się jeśli mamy zamiar ciągnąć przyczepki lekkie (do 750kg masy całkowitej), a także bardziej uniwersalne instalacje 13-pin. Większa ilość pinów daje nam możliwość podłączenia dodatkowych obwodów, takich jak np. ładowanie akumulatora w przyczepie kempingowej podczas jazdy. Warto zdecydować się na rozszerzoną wersję i dokupić adapter 13-pin>7-pin. Będziemy mieli wtedy możliwość korzystania z wszystkich przyczep i bagażników bez zamartwiania się, czy ich wtyczka będzie pasowała do naszego gniazda.
Instalacje elektryczne haka można podzielić również na uniwersalne (wymagające przy montażu nieco większej wiedzy technicznej i umiejętności) oraz na dedykowane (dopasowane do naszego samochodu z odpowiedniej długości przewodami, które podłączamy do instalacji tylnych lamp za pomocą dedykowanych wtyczek.
Są jeszcze moduły, które wykrywają, czy do gniazda haka jest podłączona instalacja przyczepy lub bagażnika i dają sygnał do instalacji w samochodzie, by np. wyłączyć czujniki parkowania. W nowszych samochodach instalacja bez modułu nie będzie działała poprawnie i komputer pokładowy może wysyłać komunikaty o awarii instalacji. Aby mieć pewność, że produkty które chcemy kupić będą pasowały do naszego samochodu warto skontaktować się ze sprzedawcą i skonsultować wybór.
2) przygotowanie do działania
Zanim zaczniemy działać warto przeczytać dołączoną do haka i wiązki elektrycznej instrukcję montażu. Czasem są dostępne do pobrania na stronie sklepu lub producenta. Ułatwi nam to skompletowanie narzędzi potrzebnych do pracy. Warto również przeszukać Internet wpisując w wyszukiwarkę model naszego samochodu z dopiskiem „montaż haka holowniczego” – jest duża szansa, że ktoś przed nami już to zrobił i nagrał to lub zrobił zdjęcia z montażu.
3) demontaż zderzaka
W zależności od samochodu droga do demontażu oryginalnej belki tylnego zderzaka może się różnić. Jednak w większość przypadków trzeba zdjąć tylny zderzak. W nowszych konstrukcjach są to elementy z tworzywa, które łatwo uszkodzić, dlatego zalecam dużą ostrożność. Jeśli odkręcimy wszystkie śrubki i nakrętki oraz wyciągniemy kołki i spinki, które trzymają zderzak, a on nadal nie chce zejść, to pewnie trzyma się jeszcze na zatrzaskach. Zatrzaski lub spinki znajdują się najczęściej w okolicach łączenia zderzaka z błotnikami i często wystarczy włożyć dłoń pomiędzy zderzak, a nadwozie i szarpnąć na zewnątrz.
4) demontaż oryginalnej belki
Gdy zderzaka nie będzie już na samochodzie to powinniśmy mieć swobodny dostęp do śrub mocujących belkę. Wystarczy użyć odpowiednich kluczy i odkręcić wszystkie śruby i nakrętki, które mocują belkę do nadwozia lub ramy. Jeśli wszystko odkręciliśmy to możemy wyjąć oryginalną belkę.
5) montaż belki z hakiem
Na miejsce oryginalnej belki wkładamy nasz nowy nabytek i skręcamy wszystko tak jak była skręcona oryginalna belka. Warto zaopatrzyć się w klucz dynamometryczny, by wszystkie połączenia dokręcić z odpowiednią siłą.
6) montaż instalacji
Gdy mamy założony hak możemy zabrać się za wiązkę elektryczną. Rozbieramy wnętrze bagażnika tak, by mieć dostęp do otworów w tylnej części nadwozia. Zawsze jakiś się znajdzie, który będzie zaślepiony korkiem z gumy lub tworzywa. Robimy w nim otwór i przeciągamy przewody wiązki zgodnie z załączoną instrukcją tak, by swobodnie podłączyć je do gniazda. Gdy podłączymy wszystkie przewody do gniazda (oczywiście zgodnie z przyjętą normą, by wszystko działało prawidłowo), przykręcamy gniazdo do uchwytu obok haka. Zazwyczaj jest to kawałek blaszki przyspawany obok haka lub przymocowany do belki w sposób umożliwiający schowanie gniazda gdy go nie potrzebujemy. Aby przewody nie wisiały sobie swobodnie pod belką możemy przymocować je do niej za pomocą opasek zaciskowych. Następnie podłączamy wiązkę do instalacji samochodu, podpinamy moduł i sprawdzamy, czy wszystko działa jak należy. Przed ingerencją w instalację samochodu warto odłączyć akumulator, by uniknąć przypadkowego zwarcia i uszkodzenia elementów fabrycznej instalacji. Przed ponownym podłączeniem akumulatora dobrze jest dokładnie sprawdzić, czy wszystkie połączenia wiązki z instalacją są wykonane zgodnie z załączonym do zestawu schematem.
7) składanie wszystkiego w całość
Gdy mamy już dokręcone wszystkie śruby nowej belki z hakiem holowniczym i poprawnie podłączoną wiązkę elektryczną haka, to możemy poskładać elementy we wnętrzu bagażnika oraz założyć zderzak. Przed założeniem zderzaka w większości przypadków należy wyciąć w nim otwór, przez który będzie wystawał nasz świeżo zamontowany hak. W zestawie powinien być szablon z opisem w jaki sposób należy przyłożyć go do zderzaka, by następnie wyciąć odpowiedni otwór w zderzaku.
8) Stacja Kontroli Pojazdów
Jeśli udało nam się nie popsuć samochodu i poprawnie założyć hak oraz wiązkę elektryczną, a następnie poskładać nasz pojazd w całość to jedziemy do Stacji Kontroli Pojazdów, by diagnosta fachowym okiem ocenił naszą robotę i za pomocą odpowiednich przyrządów sprawdził, czy użytkowanie zamontowanego przez nas haka jest bezpieczne. Diagnosta sprawdzi też, czy gniazdo haka działa poprawnie i jeśli nie będzie miał żadnych zastrzeżeń to wystawi nam odpowiedni dokument pod którym się podpisze.
9) Wydział Komunikacji
Z dokumentem wystawionym na Stacji Kontroli Pojazdów oraz dokumentami samochodu udajemy się do Wydziału Komunikacji, gdzie urzędnik odnotuje w systemie oraz w dokumentach, że nasz pojazd jest wyposażony w hak.
autor: Paweł Wasilewski